"1st flight out to Amsterdam: 3rd of May..."

20 april 2010 - Singapore, Singapore

Dus...

Dat is de informatie die we gisterenavond eindelijk hebben gekregen. Het verhaal van de afgelopen 2 dagen...

18 april

Na de dag vol onzekerheid (vorige bericht) over het wel of niet vertrekken van onze vlucht was de KLM zo vriendelijk om ons gewoon naar de luchthaven te laten reizen, met al het gewicht dat we bij ons dragen. Alle vluchten naar Europa waren gecancelled, inclusief 2 latere vluchten naar Amsterdam, behalve de KL0838. Op de website van de luchthaven stond achter onze vlucht bericht "Ask Airline" en na telefonisch contact met KLM NL (@ Lincy: Thanks voor je hulp!) werd ons verteld dat de vlucht nog steeds gepland stond om te vertrekken. Bijzonder... De luchthaven zelf had ons de hele dag al verteld dat er geen vluchten zouden worden uitgevoerd naar Europa tot tenminste 19 april, 00.00 uur. Wij waren er zelf vrij zeker van dat het een nutteloze poging zou zijn om naar het vliegveld af te reizen. Maar goed, zo lang de vlucht niet confirmed cancelled was, konden we weinig anders doen dan alles inpakken en gaan.

19.10 uur

Spullen pakken en naar het vliegveld gaan. Vreemd, we zijn voor 99,9 % zeker dat we toch niet vertrekken.

20.00 uur

Op het vliegveld aangekomen: nog geen nieuws. We krijgen dinner vouchers en worden verzocht over een uurtje terug te komen. KLM heeft het luchthavenpersoneel geinformeerd dat er binnen een uur bericht zal komen vanuit NL over het uiteindelijke besluit. Cynisch wordt er aan toegevoegd dat de KLM en Schiphol dit bericht inmiddels al sinds vanavond 18.00 uur volhouden, dus dat we er niet op moeten rekenen dat we snel uitsluitsel zullen krijgen.

21.00 uur

Nog geen bericht. Samen met tientallen anderen staan we te wachten en al onze eigen persoonlijke ellende verhalen uit te wisselen omtrent de gevolgen van de vertraging. De een moet terug voor werk aangezien hij dinsdag een aantal clienten op de agenda heeft staan, de ander wil gewoon naar huis om zijn kinderen weer te zien.

21.30 uur

Nog steeds geen bericht. De vlucht staat toch echt gepland voor vertrek in iets meer dan een uur.

21.50 uur

Er komt een vrouw van de luchthaven naar ons toe (wederom geen KLM...). "Are you on flight KL838?" Wij: "Yes". Zij: "The flight is confirmed cancelled".

...

23.10 uur, tien minuten naar onze originele vertrektijd...

Terug in het hostel en onze ouders inlichten. Jan weet ons te vertellen dat we 24 uur vertraagd zijn.

...

En dat was het laatste bericht dat we op 18 april gekregen hebben.

...

19 april, mijn verjaardag...

We hebben vandaag met alle macht en via weet ik hoeveel kanalen proberen de KLM te bereiken, maar die geven gewoon niet thuis. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar; het Singaporese nummer geeft continu in gesprek; het NLse nummer heeft een heel mooi bandje: "Thank you for calling KLM. Unfortunately we are not able to assist you by phone. Please check our website klm.com for further information. We will disconnect your call". De website zegt dat je ze moet bellen (hoe dan?) en verwijzen je naar de site schiphol.nl, waar je niet meer informatie kunt vinden dan "tot nader order zal er geen vliegverkeer van en naar Schiphol mogelijk zijn". Wat moet je daar nou mee?

Dan maar naar de luchthaven...

13.00 uur

Niemand van KLM daar. Op de luchthaven bij de counter van KLM - Air France staat het volgende bordje: "Counter will open at 17.00 hours. Please call the KLM call center for further information". HALLO: DAT GAAT NIET: JULLIE HEBBEN EEN OF ANDER DEBIEL WIJF EEN DEBIELE TEKST IN LATEN SPREKEN OP EEN NOG DEBIELER BANDJE EN HANGEN VERVOLGENS OP!

13.50 uur

Terug in het hostel.

16.10 uur

We staan klaar voor vertrek naar de luchthaven in de hoop dat we nu eindelijk uitsluitsel zullen krijgen. Lisa, een van de superlieve mensen van Beary Good Hostel, vraagt waar de "Dooms-Ooms party" naar toe gaat. We mogen niet weg... Ze heeft een chocolade-praline-taart (hit!!) gekocht voor mijn verjaardag!! Helemaal super, echt zo lief! We waren al fan van het hostel, maar nu is het officieel bestempeld tot het allerleukste en gezelligste hostel van de hele reis. Samen met de 4 backpackers in de lounge zingen Lisa en Diane (de andere lieve schat van Beary Good Hostel) "Happy Birthday" en steken ze 2 kaarsjes aan. Hoe lief! Zo heb ik nog een ieniemini klein beetje het gevoel dat ik jarig ben.

17.20 uur

Terug op de luchthaven (het duurt gelukkig maar 45 minuten om er te komen. One way...). Er staat een behoorlijke rij en daaromheen zeker 6 man beveiliging en politie. Een Britse man die we die middag al hadden ontmoet (hij heeft geen plek om te slapen en staat op de luchthaven met al zijn bagage) vertelt dat er nog steeds geen nieuws is. KLM geeft nog steeds niet thuis. Die middag zijn er verschillende cameraploegen en fotografen geweest om de chaos vast te leggen bij deze counter. De KLM - Air France counter is namelijk de enige counter die niet 24-7 open is, alle andere luchtvaartmaatschappijen staan hun reizigers wel gewoon te woord. De Singaporezen zijn niet bepaald gediend van deze slechte publiciteit, waardoor de manager van de luchthaven in hoogsteigen persoon een kijkje is komen nemen. Zelfs hij krijgt de KLM niet de pakken.
Op de luchthaven zit een vrouw van het Britste consulaat. Zij weet ook niet meer dan wij en spreekt haar onvrede uit over de slechte informatievoorziening vanuit zowel KLM als Air France. Zelfs de consulaten/ ambassades krijgen geen gehoor. Anybody home with KLM??

17.40 uur

We krijgen wat te drinken en te eten. Niet van KLM, maar van de luchthaven.

17.50 uur

Terwijl we nog in de rij staan, krijgen we voor het eerst iemand van KLM te spreken. Een of andere pipo die niet meer doet dan onze gegevens noteren en ons vertelt dat we de KLM moeten bellen om onze vlucht om te boeken. HALLO: HADDEN WE NIET AL GEZEGD DAT TELEFONISCH CONTACT MET KLM NIET MOGELIJK IS????? Hmmm... Uiteindelijk krijgen we een adres van een KLM boekingskantoor ergens in de stad. Mochten we ze niet kunnen bereiken, kunnen we daar naar toe. En o ja, in de rij blijven staan heeft geen zin. De mensen achter de balie kunnen toch geen vluchten in boeken...

18.30 uur

Vooraan in de rij, we zijn natuurlijk wel even blijven staan, als we geen info krijgen dan willen we op zijn minst dinner vouchers. Het is toch zeker niet onze keus om hier rond supper time te zijn? De vrouw achter de balie geeft ons eindelijk een soort van indicatie. In principe boekt KLM de vluchten automatisch om alleen is niet te zeggen over wat voor tijdsbestek er dan gesproken wordt. Als we de vlucht nu om willen boeken, is de eerst mogelijke vlucht Singapore - Amsterdam op 3 mei (!!!!!!!!). We kunnen eventueel ook kostenloos onze vlucht omboeken naar een andere locatie, als het maar een datum is na 3 mei, voor die tijd kunnen er geen garanties worden gegeven voor vertrek. We krijgen weer 2 dinner vouchers.

21.15 uur

Ons besluit: we wachten het hier nog een dag af. Dat houdt dus in morgen weer terug naar de luchthaven (om 17.00 uur, de enige tijd dat ze open zijn) en dan informeren wat de nieuwe status is. ALs het luchtruim weer open is hopen we dat we een vlucht aangeboden krijgen binnen 5 dagen van nu (hoogst onwaarschijnlijk, aangezien het beleid is dat eerst de mensen vliegen die al geboekt stan op de vluchten, dan woren de lege plaatsen opgevuld met de gestrande reizigers. A ruim 1000 stuks voor de vluchten naar Amsterdam) blijven we in Singapore en gaan we ons de komende dagen verder vermaken met onzinnige dingen. Als het luchtruim morgen nog niet open is en er nog geen duidelijkheid over een datum kan worden gegeven boeken we onze terugvlucht om naar Jakarta of Denpasar en gaan we nog 2 weken naar Java om de Borobudur of de Bromo te bekijken. We hebben een supergoedkope vlucht met Tiger Airways naar Jakarta gevonden (60 euro met zijn tweeen), in dat geval zouden we de 22e naar Jakarta vliegen voor een allerlaatste side trip van onze wereldreis. Je zou zeggen doen, maar onze mindset is nu op huis ingesteld, dus dan moeten we ons wel weer even voorbereiden (ik zelf heb ook altijd gedacht dat het niet erg is om ergens langer te moeten blijven door een gecancelde vlucht. In werkelijkheid is er niks aan. Zeker niet in deze situatie, we weten nog steeds helemaal niks en de KLM is alles behalve behulpzaam).

20 april

Verjaardag is voorbij (thanks iedereen voor de sms-jes, berichtjes en zelfs een verjaardagsliedje via Skype!). Vandaag gaan we maar weer eens even iets gezelligs doen: Sentosa Island, het enige wat we nog niet gezien hebben in Singapore.

Vanavond moeten we weer naar het vliegveld, hopelijk hebben we dan eindelijk een datum voor onze terugvlucht naar NL.

Keep you posted!

Liefs,

een nog steeds verveelde en geirriteerde Stephan en Fiona

1. Adriaan:
    Goodluck!
    Hoorde trouwens van een TUI medewerkster op TV dat je ook via de KLM alles vergoed moet kunnen krijgen.
    Dus als je nou ff dubbele bonnetjes regelt kan je de kosten dubbel declareren! :D.
    slechte ideeën hè!! kijk maar wat je ermee doet.
    Veel plezier daar nog in singapore!

kussie kussie
  2. Jan Dooms:
    sterkte
  3. Isa:
    Succes!!!!
  4. Je zus:
    20 april 2010
    Je kan later in ieder geval in de geschiedenis boeken aanwijzen dat jullie erbij waren ;) veel sterkte met wachten!
  5. Ans van Puyvelde:
    20 april 2010
    Vooral blijven lachen en genieten.
    Je schieten er niets mee op om kwaad te zijn, kunnen toch niet eerder terug.

Liefs Piet en Ans
  6. Jacco en Linda:
    20 april 2010
    Succes en sterkte! En na het omschakelen toch ook: geniet ze!

xxxx jacco en linda
  7. eveline:
    21 april 2010
    wat een avontuur...
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag natuurlijk en heel veel succes met de terugreis.
    groetjes Eveline
  8. Leijn:
    21 april 2010
    gelukkig is er nu meer duidelijk, en gaan jullie toch naar jakarta. ook daar zullen jullie vast weer wel wat beleven, en zullen we dit weer kunnen lezen in de verhalen. nou veel plezier en genieten.
    tot over 2 weekjes
    leijn xx
  9. Julia:
    23 april 2010
    Als je toch naar Java gaat: Yog-Yakarta is leuk!
    Zie je nog veel Nederlandse invloeden. Voelen jullie je toch nog een beetje thuis ;-)