Stuck in Singapore... Of toch niet??

18 april 2010 - Singapore, Singapore

Lieve allemaal,

Zijn we meer dan een half jaar onderweg geweest, is het tijd om naar huis te gaan, hangt er een f*cking aswolk boven Europa en kunnen we waarschijnlijk niet terug!! Hoe kut is dat?

Wij waren inmiddels klaar om naar huis te gaan. Singapore is een leuke stad, maar na 4 dagen heb je het er wel gezien zeker als je weet dat je na een lange tijd van huis eindelijk weer alles en iedereen thuis gaat zien. We zitten er nu al een week en hebben geen idee hoe lang het nog gaat duren. KLM geeft niet thuis en infomatie die een beetje concreet is, is helaas niet te geven. Changi Airport heeft na telefonisch contact bevestigd dat de vluchten naar Amsterdam er voor vandaag uitliggen en na contact met de OHRA (reisverzekering) zijn we er inmiddels achter dat onze verblijfskosten die we zullen moeten gaan maken voor ons noodgedwongen langere verblijf in Singapore gelukkig gedekt gaan worden tot een maximum van 75 euro p.p.p.n. We hebben voor vannacht, mocht het nodig zijn, twee bedden kunnen regelen in ons Beary goede hostel (@ Michael: thanks voor de tip, het is een van de beste hostels die we tijdens onze reis hebben gehad!), maar helaas, helaas, ook dit kleine cosy hostel heeft te maken met de chaos rondom die verdomde aswolk in IJsland: de komende dagen is het Beary Good Hostel volgeboekt, geen bed te krijgen. Mocht het nog langer gaan duren, waar het geloof ik wel naar uit ziet, wordt het dus uitwijken naar een of ander onpersoonlijk ho(s)tel waar we de laatste dag(en) en nach(en) van onze wereldreis moeten gaan spenderen. Misschien dat we het bedrag dat we maximaal kunnen declareren dan maar eens gaan gebruiken en onze 12-bedden-stapelbedden-kamer-met-gedeelde-badkamer maar eens moeten verruilen voor iets meer Hiltonstyle alike... We zitten er niet echt op te wachten.

11.15 uur
Even verder bellen om te zien hoe dit verder georganiseerd gaat worden. Of misschien beter; hoe het niet georganiseerd gaat worden. Als we nu al zelf onze terugreisdatum kunnen wijzigen, kunnen we dat beter nu gelijk doen.  Het liefst gaan we nu z.s.m. naar Amsterdam. Zo niet, wie weet kunnen we dan nog een weekje naar de Perhentians in Maleisie gaan zien... Of de Cameron Highlands... Of Taman Negara... Dat zou in ieder geval goedkoper en nuttiger zijn dan nog langer in Singapore blijven.

11.19 uur
We hebben nu eindelijk contact gehad met KLM Nederland (na 500 jaar in de wacht te hebben gestaan). Resultaat: "Het luchtruim boven NL gaat vanaf vanmiddag 12.00 uur NLse tijd weer open. De KL0838 staat nog steeds gepland voor vertrek op 18 april, 22.50 uur. Voor verdere informatie kunt u terecht op de website van Schiphol, daar is de laatst beschikbare informatie te vinden. Mocht de vlucht in een later stadium alsnog gecancelled worden, verzoeken wij u opnieuw contact met KLM op te nemen". Dan de website maar even checken.

11.21 uur
Tekst op website schiphol.nl:
"Update zaterdag 17 april - 12:00 Ernstige verstoring vliegverkeer van en naar Nederland
Het Nederlandse luchtruim blijft tot nader order gesloten. Dit heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat bekend gemaakt. Welke tijd het vliegverkeer weer hervat kan worden is nog niet bekend."

Up-to-date? Laatste update was gistermiddag 12.00 uur. Up-to-date? In 1940 zou dit up-to-date geweest zijn ja!

11.23 uur
Tekst op de website changiairport.com:
"All flights to Europe continue to be cancelled until 18 April 2010, 2000hrs (local time) due to the volcanic eruption in Iceland. Last updated: 09.50AM, 18 April 2010."

In ieder geval meer up-to-date dan de informatie van schiphol.nl, maar het geeft nog steeds niet de juiste informatie over het wel of niet vertrekken van de KL0838 om 22.50 uur.

11.30 uur
Opnieuw contact gehad met Changi Airport. Resultaat: "All KLM-flights for Sunday April 18th are cancelled".
Annoying! Kan iemand ons nu eindelijk duidelijke informatie geven?

Vanaf 11.32 uur
Zojuist proberen contact te krijgen met KLM Singapore. Resultaat: "Please hold the line, someone will reach you shortly. All our agents are busy, please continue to hold until one of our agents is available. We are sorry to keep you waiting"... And again... And again... And again...

11.47 uur
Na een kwartier in de wacht: Nog steeds niemand die ons te woord heeft gestaan en nog steeds hetzelfde irritante bandje.

11.50 uur
Nog steeds het irritante bandje... Tijd om op te hangen.

12.02 uur

Nog steeds in onzekerheid. Vliegen we vandaag nog naar Amsterdam of zitten we vast in Singapore? Vier ik mijn verjaardag gewoon in de Wilgenstraat of zitten we ergens in een of ander hostel aan de andere kant van de wereld? HOE EN WANNEER GAAN WE NAAR HUIS?

Liefs,

een zwaar gefrustreerde, verveelde en vooral geirriteerde Stephan en Fiona

WE WANT TO GO HOME!

Keep you posted ;)!!

1. Ans van Puyvelde:
    18 april 2010
    Zo wordt het wel een vervelend einde van een prachtige reis.
    Weet dat we met jullie meeleven in het zonnige Nederland.
    Kunnen jullie het financieel toch redden om langer daar te moeten blijven.
    Anders even aan de bel trekken.
    Liefs Piet en Ans
  2. Adriaan:
    18 april 2010
    hey steef en fioon, heb net ff een belletje gepleegd met mijn contactpersoon bij changi-airport! ze geven het luchtruim de aankomende week nog niet vrij :D.
    Blijf ik nog even in jullie huisje zitten oke, haha. Heb even geïnventariseerd met bij de katten en die zitten ook nog niet op jullie terugkomst te wachten, ze zijn nu zo aan mij gewend dat ik niet meer weg mag.

zit nu terplekke met jullie op skype dus zal er verder geen serieus verhaal aan vast plakken.
    Succes en koop nog maar een paar leuke souvenier :P!

Kussie kussie
  3. Nel Dijkstra:
    Hoi Fiona en Stephan.

Als de financien het toelaten, zou ik nog maar een weekje wat leuks gaan bekijken.
    Hier zitten ze al dagen op Schiphol, dat schiet ook niet op.
    Goeie terugvlucht toegewenst en Fiona van Harte Gefeliciteerd hoor. Maak er maar een gezellige dag van

Groetjes Nel Dijkstra
  4. Antoinette:
    18 april 2010
    Succes!!!! En misschien nog wel veel plezier...
  5. ada en eef:
    Ho luitjes.

Het ziet er naar uit dat er toch voorlopig nog niet gevlogen wordt.
    Probeer nog maar en extra stukje vakantie te boeken.
    Hier volgen we de berichten en sms-en we nog wel met elkaar, sterkte met de terugreis alvast.

Eef en Ada.
  6. Sabine:
    Hoi Stephan en Fiona,

erg vervelend al die onzekerheid! Misschien idd een goed idee om gewoon nog ergens heen te reizen en dan over een aantal dagen weer verder te kijken...
    Succes! En alvast een fijne verjaardag toegewenst!

Groetjes Sabine
  7. Petra:
    18 april 2010
    Succes en hopelijk kunnen jullie er ergens nog wat leuks van maken!!! Alvast van harte gefeliciteerd!!!
    Groetjes, Petra
  8. Michael:
    Hi Fiona en Stephan,

van harte gefeliciteerd, Fiona!

Wat een bizarre wending heeft jullie reis uiteindelijk! Balen dat het zo moet eindigen. De verwachting is dat als alles weer vliegt, het nog wel even kan duren voor alles op orde is, dus probeer er nog wat leuks van te maken!

Owja, leuk dat jullie nog in het hostel hebben geslapen! ;)
  9. Olav:
    19 april 2010
    Always look on the bright side of life!

Dit valt toch in het niet bij de andere ervaringen die jullie tot nu toe gehad hebben (zoals bepaalde grensovergangen). Er zijn ook mensen die vastzitten in Bangkok, en daar zijn nog rellen ook.Ddus treur niet en geniet nog even van die extra dagen daar! (hoewel ik 100% kan begrijpen dat je ergens ook wel naar huis wil nu)

Als ik jullie was zou ik nog even naar Tioman afreizen, of misschien retourtje Indonesië (sumatra), dat is zo dichtbij en dan kunnen jullie daar ook een stempel halen. Alles voor de stempels!

Hoop dat jullie je nog even kunnen vermaken. Isabelle en ik verzinnen vast een NL plek om samen te gaan onderzoeken!

Succes en sterkte en...

Uiteraard alvast gefeliciteerd met je verjaardag Fiona!

Groet, Olav
  10. Simone:
    19 april 2010
    Van harte gefeliciteerd, Fiona!! Maak er een gezellige dag van samen! Succes met het bedenken van een verlengde vakantie, ik zou er nog maar even van genieten, voor je het weet zit je weer in Nederland op kantoor hihi ;-)
    veel liefs Simone
  11. Lesley en Els:
    Hoi (gestrande) wereldreizigers,

Fiona, een hele fijne verjaardag toegewenst. Ik heb geprobeerd te bellen, maar dat lukt niet, dus dan maar zo. Als jullie heel erg graag naar huis willen kun je altijd nog naar, zeg maar, Spanje vliegen en vandaar met de trein naar huis komen. Maar waarom haasten, een paar extra daagjes of weken vakantie is toch ook leuk!!!!

Groetjes, Lesley en Els
  12. Julia:
    VAN HARTE GEFELICITEERD!
    Waar je ook bent in de wereld...
  13. Isabelle:
    Hi SteFio,

Bizar, ben je half jaar weg besluit een vulkaan actief te worden. Geniet van je tijd daar. Olav en ik hebben in Singapore in Fragrance Imperial Hotel gezeten. P_R_I_M_A!!! Klein maar schoon. Hebben jullie die kunstverkoop toko nog gevonden???

Geniet (hoe vervelend ook als je naar huis wilt) van je tijd daar!
    En Fioon, maak er een leuk bday van!

Xussss