Cambodja, een goed begin...

4 januari 2010 - Siem Reap, Cambodja

Happy new year allemaal!

Wat een kou daar in Nederland zeg! Zitten wij een beetje te "klagen" over -10, hebben jullie daar zomaar -20. De boodschap is duidelijk: je zult ons niet meer over de temperaturen horen... Jullie hebben voor het eerst in jaren  een witte kerst gehad, wij hebben daarentegen voor het eerst in ons leven met kerst lekker op het strand gelegen, het verschil moet er zijn...

Het is inmiddels alweer eventjes geleden dat we jullie hebben kunnen updaten van alle gebeurtenissen hier in Azie. In de tussentijd lijkt het wel of steeds meer mensen onze reis gaan volgen en krijgen we steeds meer berichten vanuit NL (super dat jullie aan ons gedacht hebben tijdens kerst en oud en nieuw, het is echt helemaal leuk om smsjes/ mailtjes en zelfs telefoontjes te ontvangen waarbij mensen zelfs het tijdsverschil in de gaten hebben gehouden). Beginnen jullie ons misschien een beetje te missen ;)!?! Vanuit China zijn we op 22 december naar Hong Kong vertrokken, waar we kerst en oud en nieuw hebben doorgebracht. Tussentijds zijn we nog 2 dagen in Macau geweest en op nieuwjaarsdag hebben we 's morgens vroeg een vlucht naar Bangkok genomen om daar vandaan met de bus naar Cambodja te vertrekken. Kortom, we hebben weer een hoop kilometertjes gespaard de afgelopen weken en een hoop te vertellen!

De dagen in Yangshuo hebben we ons goed vermaakt en hebben we (misschien wel voor het eerst) onze gehele planning afgewerkt. We zijn samen met Alex, een van de twee Amerikanen, gaan mountainbiken tussen het karstgebergte door en hebben daarbij een aantal kleine Chinese dorpjes aangedaan; er gaan bamboeraften wat een geweldige bezigheid bleek te zijn (vooraf waren we een klein beetje bezorgd over het adrenalineniveau van deze activiteit, maar gelukkig hadden wij de leukste "kapitein" van heel Yangshuo en bleek het ook nog eens een waanzinnige manier om de omgeving te verkennen); er gaan aalscholvervissen by night (een van de minder toeristische attracties, maar een absoluut schot in de roos: de visser met wie we mee waren had 7 aalscholvers aan boord, deze aalscholvers duiken het water in waar ze als ware dolfijnen op zoek gaan naar vis die ze eenmaal gevonden terug aan boord brengen waarna de visser de vogels de vissen laat "uitspugen" en zo in een uur tijd een goed mandje vol vis verzameld) en we zijn er gaan "crap-shoppen" waarbij we veel te veel geld aan veel te onzinnige souvenirs hebben uitgegeven. Onze laatste dagen in China hebben we niet stilgezeten...

Vanaf Yangshuo hebben we de nachtbus naar Hong Kong genomen om ons daar vervolgens een dag lang verschrikkelijk te laten verwennen in een veel te duur hotel. We hebben absoluut niet te klagen over de accomodaties onderweg, maar de luxe ontbreekt er nog al eens. Zo hebben we in India onze behoeftes moeten doen op open toiletten, a.k.a. vuilnisbelten waarbij je tussen vele anderen gehurkt jezelf moet behelpen; tijdens de trekking in Nepal 17 dagen lang gehurkt getoiletteerd en met 10 graden Celcius onder een koude douche gestaan; en in China op toiletten gezeten waar je gezellig samen met nog 5 anderen boven een gootje moet hangen zonder dat er een deur is die je enige privacy biedt. Nee, luxe is anders. Vandaar dat we vonden dat we wel een nachtje in een superdeluxe hotel hadden verdiend om onszelf weer even op te laden van alle verschrikkelijke ontberingen die we de afgelopen 3 maanden ondergaan hadden. De keuze viel op het Prudential Hotel, een hotel met een gym, een zwembad op de 22e verdieping en een overheerlijk ontbijtbuffet dat allemaal inbegrepen was bij de prijs (het internet helaas niet; internet dat in zo goed als alle 5-15 dollar hostels waar we tot dan toe verbleven hadden gratis was, kostte hier omgerekend 5 euro per 15 minuten, de bastards!). Onze kamer beschikte zelfs over een iPod docking waarmee we heerlijk onze NLse muziek konden luisteren. Heerlijk!
Het was wel even een overgang om de volgende ochtend weer naar onze gebruikelijke standaard te gaan. Zeker toen we de kamer zagen die we geboekt hadden. Wat een hok, Harry Potter zou er blij mee geweest zijn als dit zijn onderkomen zou zijn geweest op de Ligusterlaan (er staat een fillmpje geupload om een impressie te geven van onze HP bezemkast en ons leven als backpackers)! Maar goed, deze overgang van hotels schepte oor ons wel een beeld van de 2 standaarden die er te vinden zijn in Hong Kong: of je neemt een superdeluxe hotel voor veel geld; of je boekt iets in de backpackersklasse in een van de flatgebouwen waar de hostels worden afgewisseld met huizen vol immigranten van over de hele wereld. Gelukkig is Hong Kong een stad waar van alles te doen is en lag ons hostel bijna direct naast Victoria Harbour waardoor we besloten er toch maar te blijven (wetende dat de overige opties slechter en zeker duurder zouden zijn en dat daarbij alles rondom de kerstperiode volgeboekt was).

Hong Kong was echt weer even thuiskomen in de westerse wereld wat zo'n beetje een reversed cultureshock bij ons opleverde (o.a. eindelijk verlost van alle spugende Chinezen: dat gerochel is in Hong Kong verboden en wordt bestraft met een boete van 500 euro). Daar waar wij rondreizen met ons eigen bestek en potjes jam en pindakaas geven mensen hier geld uit als water. Hong Kong is misschien nog wel gekker dan New York of welke andere wereldstand dan ook. Winkels als Chanel en Louis Vuitton zijn stanaard uitgerust met hekken die de wachtrijen in goede banen moeten leiden en mensen die met 4 volle tassen de Cartier verlaten zijn geen uitzondering. Hong Kong is een echte wereldstad. We hebben in totaal 7 dagen doorgebracht in deze stad, waarbij we ons geen moment verveeld hebben. We hebben lekker zitten dagdromen bij de geweldige skyline van de Victoria Harbour, zijn er naar de toch wel tegenvallende sound and light show geweest, hebben het Hong Kong Park en het Kowloon Park bezocht, hebben als twee kleine kinderen 6x in de Buzz Lightyear Astroblasters attractie in Disneyland aliens neergeschoten met onze laserguns in een echte spacewagon, geshopt, Starbucks koffie gedronken en heerlijk Japans gegeten. Disneyland was wat ons betreft toch echt wel een van de hoogtepunten: wat een geweldig park. Er zijn niet veel doe-attracties (hoefde ook niet, de Buzz Lightyear Astroblasters was voor ons genoeg), maar er zijn wel mooie parades (tijdens deze periode gebaseerd op kerstmis) en 2 geweldige musical shows van 1. de Lion King (!!!) en 2. de Golden Mickeys (een ode aan alle Disney Classics en de daarbijhorende geweldige disneymuziek). Daarnaast is er een waanzinnige vuurwerkshow van 15 minuten waarmee een daagje "klein-kind-zijn" op een geweldige manier eindigt.
Het is ook een goede keuze geweest om kerst en oud en nieuw hier door te brengen. De kerstdagen waren dan ook heel speciaal. Aangezien er een zeer goedgeorganiseerd tourism board actief is in Hong Kong was er een Winterfest georganiseerd wat zoveel inhield dat, in de periode van 23 december tot en met 3 januari, de stad volledig versierd was met kerstlichtjes (en dan niet de ieniemini vlaggetjes die ze in NL op zouden hangen maar bewegende lichten die de meest uitgebreide kerstafbeeldingen en -wensen op gebouwen projecteerden) en dat er tientallen activiteiten georganiseerd werden. Zo waren er in iedere shoppingmall optredens te zien van danseressen, zangers, pianisten en bands en werden er echt grote optredens neergezet door in Hong Kong geliefde bands. Zo zijn wij op kerstavond naar een optreden geweest van 400 kinderen tussen de 5 en 8 jaar oud die in een mix van Chinees en Engels kerstliedjes ten gehore brachten. Eerste kerstdag zijn we met de Peak Tram naar de Victoria Peak gegaan waar je een geweldig uitzicht hebt over de gehele stad. Vervolgens hebben we de middag op het strand doorgebracht en lekker in het zonnetje gelegen. 's Avonds hebben we een geweldig menu gegeten bij het welbekende Bubba Gump restaurant, waarbij we voor het eerst in 3 maanden konden genieten van een overheerlijk wijntje (die ook nog eens inclusief was bij de prijs, het is dus niet bij 1 wijntje gebleven...). Tweede kerstdag hebben we het iets rustiger aan gedaan... We zijn met de cablecar naar Lantau Island gegaan, waar de gehele dag een beetje hebben rondgestruind langs de grote Boudha en door het klooster dat er gelegen is. 's Avonds hebben we van een heerlijk zelfgemaakt diner genoten bestaande uit pastasalade, sushi (we love it) en vers fruit en wederom een lekker wijntje gedronken.

Kortom (ik denk dat het wel duidelijk was), kerst was geweldig en Hong Kong was even een home away from home waar we geweldig van genoten hebben.

We zijn tijdens ons verblijf in Hong Kong tussendoor ook nog 2 dagen in Macau geweest, waar we in een heel bijzondere wereld terecht kwamen. Macau is in het verre verleden in bezit geweest van Portugal wat zich tot op de dag van vandaag vertaald in het feit dat alles in het Chinees en het Portugees staat aangegeven en dat vele Chinezen hier Portugees spreken. De stad (of eigenlijk het land) is een mix tussen oude Portugese gebouwen die worden afgewisseld met Chinese gebouwen en casino's, casino's en nog veel meer casino's. We zijn er naar de Venetian (voor sommigen misschien bekend vanuit de film Ocean's Eleven) geweest, een casino waar omheen een waar Venetie is gebouwd inclusief kanalen met gondeliers. Van binnen is het een overdaad aan luxe waar mensen met gemak 15.000 euro in een gokbeurt inzetten. Wij hebben ons er een avondje heerlijk vermaakt met mensen kijken, het is bijna belachelijk hoe deze mensen zich gedragen en te zien hoe ze met hun geld omgaan. Maar goed, voor ons was het een goed avondje vermaak.

Na ons bezoekje aan Macau zijn we weer teruggereisd naar Hong Kong, om daar oud en nieuw te vieren. Gedurende de dag viel het ons alleszins mee hoe druk het was. Op kerstavond waren er honderdduizend(en) mensen op straat geweest en was er een crowd control ingesteld waarvoor de wegen waren afgesloten van verkeer. Niets van dit alles hebben we gemerkt gedurende oudjaarsdag. Toch vertrokken we voor de zekerheid maar vroeg richting de haven waar de grote countdown en vuurwerkshow zou gaan plaats vinden. Om 21.00 uur zaten we samen met onze fles wijn vooraan met een goed uitzicht over de haven. Gedurende de tijd begon het gebied zich aardig te vullen en om 24.00 uur stond het er helemaal vol met uitgelaten Chinezen en dronken toeristen. Het aftellen was een compleet gekkenhuis: iedereen schreeuwde in zijn of haar eigen taal om het hardst de nog te gane seconden van 2009 die tevens waren geprojecteerd op het grootste gebouw van de haven. Om exact 24.00 uur barstte het vuurwerk los. Of misschien beter gezegd... werd er vuurwerk afgestoken. Wij hadden een groot schouwspel a la New York/ Londen/ Sidney verwacht, maar daar kwam niks van terecht. 5 minuten lang werden er vuurpijlen vanuit de gebouwen afgestoken (die overigens wel heel erg mooi waren, in ieder geval mooier dan het Bergambachtse, maar zeker niet spectaculair) en om 00.10 uur zocht iedereen zijn weg terug naar huis of naar zijn of haar hotel. We hebben zeker genoten van deze avond, maar na het geweldige vuurwerk van Disneyland was dit toch eigenlijk wel een klein beetje een tegenvaller na alle ophef die er vooraf over gemaakt werd.

Op 1 januari, eergisteren, zijn we naar Bangkok gevlogen. "Thailand?" zullen jullie misschien zeggen, "Maar daar waren jullie toch al geweest?". Klopt. De enige reden om naar Thailand te vliegen was om vanaf daar de bus te nemen naar Cambodja. We zijn na een verschrikkelijke reis van Bangkok naar Siem Reap (voor die genen die geinteresseerd zijn de grootste en verschrikkelijke oplichtingstruc waar wij ooit in terecht zijn gekomen: lees dan de vorige post "Busscam Khao San-Siem Reap", niet geinteresseerd: sla het dan vooral over (het is zeker de moeitje waard, maar het is zo'n belachelijk lang verhaal over slechts 1 dag uit ons reizigersbestaan dat we er maar een apart verhaal van gemaakt hebben)) gisteren in Cambodja aangekomen.
Hier zal het tweede deel van onze reis beginnen. De kou hebben we definitief achter ons gelaten. De eerste verbrande huiden, muggenbulten en kakkerlakken zijn inmiddels al gesignaleerd. Wij moeten ons nog even goed inlezen, maar wij zijn er klaar voor!

De planning: in Siem Reap zullen we de komende 3 dagen Angkor Wat verkennen, waarna we voor een paar dagen naar het strand gaan om daarna in Phnom Penh de verschrikkingen die de Cambodjaanse regering haar eigen volk heeft aangedaan te gaan bekijken waarna we vervolgens een trekking hopen te gaan maken in de jungle van Cambodja. Na Cambodja gaan we (waarschijnlijk, mits er genoeg tijd is) voor 1 a 2 weken naar Laos. Na Laos zullen we met zijn tweetjes het noorden van Vietnam gaan verkennen om vervolgens op 14 februari samen met Anet en Willem Chinees nieuw jaar te vieren en de zuidelijke mekongdelta af te dalen. Op 28 februari vliegen we via Kuala Lumpur naar Manilla (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) vanwaar we nog een aantal weken heerlijk gaan luieren, duiken en de bounty-eilanden gaan bezoeken op de Fillipijnen.

Genoeg te doen!!

Liefs,
Stephan en Fiona

O ja, wij hebben alvast een goed voornemen: we moeten maar eens vaker wat van ons laten horen... Het duurt nu af en toe een beetje te lang om het verhaal goed te kunnen vertellen zonder dat het superlang en langdradig wordt. Verder, voor die genen die de foto's ook echt bekijken: er staan, naast de foto's in de mappen "Macau", "Hong Kong" en "Disney", nog een aantal nieuwe foto's in de map "China" die zeker de moeite waard zijn!

1. Olav:
    Hey Luitjes!

Jullie ook gelukkig nieuwjaar! Wat een gedoe zeg, pff, ik krijg nu niet echt zin meer om naar Bangkok te gaan en überhaupt naar Azië. De gedachte dat die mensen daar alleen leven om je op te lichten is een doorn in het oog, op die manier bewerstelligen ze juist het tegenovergestelde: toeristen blijven weg en inkomsten dalen. Maar goed, het zijn de negatieve bijsmaken van zo'n reis waar je uiteindelijk denk ik een hele hoop van leert en je je hele leven bij je zal dragen. Plus zorgt het voor vermakelijke verhalen!

Gelukkig zijn er ook nog positieve zaken te bewonderen. Ben benieuwd hoe het verdere verloop van jullie reis gaat en ben benieuwd naar jullie ervaringen op de Filipijnen en verder!

Tot blogs!
  2. Leijn:
    4 januari 2010
    het is weer een geweldig verhaal, maar als ouder zal ik blij zijn dat jullie, weer een beetje in de bewoonde wereld aankomen. maar voor jullie natuurlijk een geweldig avontuur. waar ik ook veel bewondering voor heb. ook is voor de fotograaf een compliment op zijn plaats. geniet verder van jullie laatste drie maanden. veel liefs uit Bergambacht waar het koud en winters is met niet startende auto's
    groetjes Leijn
  3. Petra:
    4 januari 2010
    Jeetje, wat een geweldig verhaal weer! Ongelofelijk wat een kerst jullie gehad hebben!!! Enorm kicken en geweldig gewoon!!!
    Wat een goede planning hebben jullie zeg! En straks lekker bij komen van alle 100,000-en indrukken op de bounty eilanden!!!
    Jaloers!!! Spreken jullie samen nog NL of is het allemaal Engels geworden na zo lange tijd?
    Blijven genieten, ik in dit koude witte landje ben enorm jaloers haha
    Liefs, Petra
  4. Anetje:
    haaaai schatten!
    Gaat lekker daar met jullie zeg!!
    Nog een maandje en dan kom ik kroelen!!! Visa zijn geregeld (pfff had ik me toch wat anders van voorgesteld, maar is in the pocket)
    Ben dr helemaal klaar voor!!
    Ga nog ff jullie mooie fotos kijken
    (oh en me moeder is inmiddels ook verslaafd aan jullie verhalen haha)
    dikke kus
  5. Daniel:
    5 januari 2010
    "Wat een gedoe zeg, pff, ik krijg nu niet echt zin meer om naar Bangkok te gaan en überhaupt naar Azië. De gedachte dat die mensen daar alleen leven om je op te lichten is een doorn in het oog", wordt aan het begin gezegd. Na 5 keer Thailand ben ik nog steeds nog nooit opgelicht. Dus laat je niet weerhouden naar een prachtig land met vriendelijke mensen te gaan door dit soort verhalen, hoe vervelend het ook is dat het wel gebeurt! Gewoon een kwestie van alertheid en goed oppassen, zoals in ieder vakantieland!
  6. Isabelle:
    7 januari 2010
    Wereldreizigers,

Leuk om weer wat van jullie te horen! Af en toe jezelf even uploaden in een luxe hotel héérlijk!!!

Geniet ervan, ook van de mindere dingen...Later kun je dat aan je kleinkinderen vertellen ;).

Xus
  7. Sabine:
    9 januari 2010
    Hey Fiona en Stephan,

wat een gave kerst en Disney is altijd leuk natuurlijk!
    Het klinkt weer super!
    Have fun!

Groetjes Sabine
  8. ada en eef:
    11 januari 2010
    haha net jullie video filmpje bekeken. komt die klerezooi allemaal uit die tassen? jullie mogen wel een prive vliegtuig inhuren voor al die zooi. hoe krijg je alles weer in die tassen? succes ermee. laat Stephan zijn haar groeien leuk hoor al die krullen. groetjes eef en ada