Eerste week India

10 oktober 2009 - Jaisalmer, India

Namaste!!

Inmiddels zijn we ruim een week onderweg en beginnen we voor het eerst een beetje te acclimatiseren naar de Indiase levensstijl. Het is hier ongelofelijk heet ('s nachts blijft het 26 graden en overdag stijgt het kwik tot zo'n 38 graden), druk en vies. Op straat kom je hier van alles tegen: koeien, kippen, varkens, honden en katten, maar bovenal een hele berg aan mensen en verkeer. Behoorlijk chaotisch allemaal...

Bij aankomst in Delhi ontvingen we nog in het vliegtuig een smsje met de gegevens van de taxichauffeur en de auto. Vervolgens stond er een man klaar met een briefje met onze namen erop en werden we naar het hotel gebracht. Een hele zorg minder...
Onderweg naar het hotel hadden we onze eerste aanblik met India. "Under construction" is het goede wordt: overal waar je kijkt wordt gebouwd aan nieuwe faciliteiten. Verder zie je, zelfs om 00.00 uur 's nachts overal mensen, mensen en nog eens mensen. Echt ongelooflijk onder welke omstandigheden de meesten van hen leven. Direct naast de drukke wegen liggen mensen te slapen op kartonnen dozen, kleden en fietsen. Je kunt het zo gek niet bedenken of men ligt op iets om te proberen enigzins comfortabel de nacht door te komen en een oog dicht te doen. Ik vraag me af of er ook maar iemand is die het voor elkaar krijgt te slapen, want het is niet normaal hoe chaotisch het langssuizende verkeer is. We waren wel aardig wat gewend uit onze voorgaande reizen door Azie en Centraal-Amerika, maar India slaat echt alles. Waarom zou je wachten als er nog 10 auto's/ fiets rikshaws en auto-rickshaws voor je staan? Je kan toch toeteren, over de stoep of tegen het verkeer in op een eenrichtingsverkeerweg? En al het leven op straat, daar kun je toch gewoon dwars door heen rijden? Niet normaal. Ik vraag me af of er in het Indiase woordenboek een vertaling is voor het woord geduld, want geduld hebben ze hier nog nooit van gehoord.

De tweede dag moesten we op zoek naar een ander ho(s)tel. Dit was onze eerste echte ervaring met India in real life. Wat we 's nachts hadden gezien was overdag nog 10 x zo erg. Chaos is het woord, zowel in het verkeer als bij alle mensen en kleuren die je hier ziet. Als je over straat loopt wordt je op een stuk van een 1 km minstens 10 x gevraagd hoe je heet en waar je vandaan komt. Al met al behoorlijk vermoeiend. We besloten daarom om 2 dagen in Delhi te blijven en vooral niks te doen en te "wennen" aan de dagelijkse Indiase taferelen en drukte. Na 2 dagen Delhi vertrokken we met de trein naar het noorden van India richting Amritsar. Amritsar is het Mekka van de Sikhs, waar de Golden Temple is gevestigd. We kwamen er zateragavond om een uur of 11 aan zonder hotelreservering. Wij dachten dat wel eventjes te kunnen regelen... NOT. Na 6 ho(s)tels en 523 kinderen die ons alle kanten op wilde sturen en geld wilden ontvangen kwamen we uiteindelijk bij een hotel terecht die nog een kamer had: Golden Palace. Uit ellende hebben we de veel te krappe kamer maar genomen, aangezien we na een treinreis van 7 uur wel toe waren aan een douche en wat nachtrust. De volgende ochtend bleek het hotel haar naam weinig eer aan te doen. Stephan had al gezegd dat hij het zo vond stinken in de kamer, waarop ik had geantwoord dat het vast zou liggen aan het feit dat we direct naast de straat sliepen. Na een stap in de badkamer, stond ik met mijn voeten in het water en bleek dat het putje van de douche was overstroomd. Om een lang verhaal kort te maken, na behoorlijk wat overredingskracht hebben we het uiteindelijk voor elkaar gekregen een andere kamer te krijgen waarbij alles wel fatsoenlijk werkte.

Naast het hotel en de ongelooflijke drukte in Amritsar (wat wil je ook als je er op zondag bent, de heilige dag waarop 150.000 (!!!) pilgrims de stad bezoeken om naar de heilige tempel te gaan) was Amritsar een super goede ervaring. De hele dag lopen er twee stromen mensen in en uit de tempel: 1 stroom er naar toe en 1 stroom er vandaan. Opnieuw totale chaos. De Sikhs zijn waanzinnig gastvrij en vriendelijk. Een man heeft ons een paar uur rondgeleid om van alles en nog wat te laten zien en hij wilde er niet eens iets voor hebben. Dat was voor ons een compleet nieuwe ervaring, aangezien iedere andere Indier hier gelijk zijn handje op staat te houden voor geld of eten . We hebben bijna de hele dag in de tempel rondgehangen en de taferelen daar bekeken. Gelijktijdig waren wijzelf, vooral ikzelf met mijn blonde haar, een ware attractie. We kenden het tafereel van foto's maken al wel, maar we hadden het nog nooit zo erg mee gemaakt als hier het geval was. Iedereen wil je een handje geven, met je praten, met je op de foto en vooral naar je kijken. Op een zeker moment zaten we een sandwich te eten, waarna er binnen 5 minuten zeker 50 mensen om ons heen stonden om ons te bewonderen. We leken wel een of andere aap in een dierentuin kooi, echt niet normaal (zie filmpje... Enjoy!). Gelukkig kwam een van de guards om de mensen weg te sturen waarna we weer rustig konden zitten.

Na Amritsar zijn we met de nachttrein (17 uur) vertrokken naar Jaipur, Rajasthan. Na een eerste dag vol chaos, bedelende mensen en slechte ervaringen hadden we half half besloten India voor zover maar te skippen. Bij tijd en wijlen is het zo'n beproeving om in India te zijn met al die mensen, de chaos, het verkeer, de viezigheid, het leven op straat en de specifieke aandacht voor ons met onze blanke huid en ik met mijn blonde haar, dat we de lol er niet echt meer van in konden zien.
Die middag ontmoeten we een Hindu Indier die ons een deel van de stad heeft laten zien. Terwijl je met iemand in gesprek bent ben je je continu in twijfel over de bedoelingen van de desbetreffende persoon en je aan het afvragen wat hij/zij nu precies van je wilt en of dat hij/zijn niet iets aan je wilt gaan verkopen. Heel erg vermoeiend. Deze man vertelde ons over de scams die worden toegepast op toeristen en dat dat juist voor de goedwillende Indiers, zoals hijzelf, erg moeilijk is. Hij kan daardoor heel moeilijk vertrouwen winnen bij toeristen, terwijl hij juist alleen maar een praatje wil en de mooie dingen van zijn stad wil laten zien. Na deze middag met een bezoek aan het Amber Fort buiten de stad, een wandeling door de Pink City, de markt waar ik een deel van een bloemenkrans heb zitten maken en goede ervaring met deze man besloten er voortaan meer open in te staan en ons minder te ergeren aan alles wat we tegen kwamen. Dit maakte de tweede dag een stuk aangenamer en beter te doorstaan, waarna we besloten India toch nog maar een kans te geven en meer steden te bezoeken.

Na Jaipur zijn we vol goede moed met een nachtbus naar Jaisalmer gereisd. Jaisalmer staat bekend om een groot fort dat boven de stad uit torent en de kamelensafari's die hier worden georganiseerd. We hadden een deluxe aircon bus geboekt, a.k.a. een bus met raampjes open, waarbij de chauffeur als een debiel rijdt om maar zo snel mogelijk op de plek van bestemming aan te komen. Maar goed, deze busrit maakte wel dat we onderweg een goed uitzicht hadden over de woestijstaat wat toch wel weer veel goedmaakte. Jaisalmer is helemaal super! We hebben hier een supermooi en goedkoop (6,50 euro met zijn tweeen) hotel gevonden met uitzicht op het fort. Het is in deze woestijnstad rond de 40 graden en, gelukkig, een stuk rustiger v.w.b. verkeer, mensen en viezigheid. In/ op het fort leven vandaag de dag zo'n 3000 mensen, waardoor het een belevenis op zich is om er rond te lopen. Heel gaaf.

We zitten nu even in een internetcafe om dit eerste verhaal te posten en een poging te doen om wat foto's erop te zetten. Het filmpje in Amritsar staat er nu in ieder geval op en er staan ook een aantal foto's op. FYI: "de chaos" is in Delhi, het gouden gebouw is de Golden Temple in Amritsar. Volgens mij staat er verder nog niks op. We zullen de overige foto's en de namen later nog wel toevoegen.

Zo direct vertrekken we voor een 2 days/ one night kamelensafari de woestijn in waar we vannacht ook zullen slapen in de openlucht met enkel een matrasje en een lakentje. We zullen het mee gaan maken!

Liefs,

wij

BTW: thanks voor de berichtjes en smsjes, goed om iets van thuis te horen!!

1. Fiona:
    10 oktober 2009
    Sorry voor het lange verhaal, volgende keer zullen we (proberen)een korter berichtje te posten!
  2. Lesley en Els:
    Hallo reizigers,

Nog maar een weekje weg en al zoveel te vertellen, dat belooft nog wat voor de komende maanden.
    Wat ons betreft hoef je de berichtjes niet in te korten, jullie kunnen het prima omschrijven.
    Zo lijkt het of we er ook een klein beetje deel van uitmaken.
    Inmiddels is het hier herfst en regenachtig (eindelijk), in plaats van zweten hebben we het winterdekbed er weer opgelegd.
    Nog veel plezier de komende tijd en tot het volgende bericht.

Groeten uit IJzendijke.
  3. Jacco en Linda:
    Hooi steph en fi!

Wat een gaaf verhaal, je hoeft het idd niet in te korten hoor :) Echt leuk om jullie zo te volgen!! Goed dat jullie al meer kunnen genieten van india ondanks de drukte en viezigheid.
    Echt mooie foto's met de spiegelreflex maken jullie zeg :))

Groetjes uit Rotterdam! Jacco en Linda
  4. Sanne:
    10 oktober 2009
    Wow Fiona, gaaf verhaal!! Jullie zijn gewoon al een beetje aan het 'wennen' aan het Indiaase leven.. Sommige dingen heel herkenbaar van februari, maar toch anders natuurlijk als backpacker.. Heerlijk om weer reisverhalen te lezen!
    Safe travels!
    Groetjes vanuit Tanzania xx
  5. Anetje:
    Hee schatten!
    Eindelijk een bericht(je) , heb heel de week in spanning gezeten :)
    Pff ik zou er helemaal knetter worden, haha maar ook weer eens wat anders om zelf de attractie te zijn. Lekker plaatjes blijven schieten voor ons hor! ennne hou u rustig!
    dikke kus
  6. Michael:
    Hi Fiona & Stephan!

Geweldig verhaal! Heel leuk om jullie op deze manier te volgen... jullie zullen ongetwijfeld heel de reis wel achtervolgd worden met het feit dat je een wandelende attractie bent. Niks van aantrekken, lekker van genieten :D
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal, en wat mij betreft mag je het lekker lang houden ;)

Veel fun!!
  7. Isabelle:
    11 oktober 2009
    Lieve SteFio,

Wat fijn om van jullie te horen! Steeds op blog gekeken en gelukkig staat er nu een bericht op :)! Geniaal verhaal en wat een prachtige foto's!

Wij genieten mee met jullie avonturen....:D

Olav en Isa
  8. Kasander:
    13 oktober 2009
    In het kader beter laat dan nooit een berichtje was jullie bericht geloof ik. Ook wij hebben regelmatig gekeken voordat er eindelijk wat kwam.
    Fijn en leuk om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie eindelijk kunnen wennen aan India.

Alles lijkt er hierop dat we voor Domino de 26e beginnen met draaien. We zijn pas eind november in India, dan zijn jullie waarschijnlijk alweer weg. Geloof dat zij maar 5 dagen in India zijn, dus veel tijd om te wennen hebben ze niet....

Jullie nog heel veel plezier en geniet van deze prachtige reis.
    Groetjes van ons allemaal!!!
  9. Ans van Puyvelde:
    13 oktober 2009
    Lieve Stephan en Fiona,

Wij hebben genoten van jullie 1e reisverhaal, lekker smeuiig beschreven, met een beetje fantasie hoor je de geluiden en ruik je de geuren van India.
    Heel veel plezier.

Groetjes Piet en Ans en een poot van Joep.
  10. Adriaan:
    15 oktober 2009
    Hey Ooms en Dooms!

Heeft even 5 dagen geduurd voor ik wat terug stuur, maar zoals hierboven al veelvuldig beschreven was het voor ons (de thuisblijvers) alleen voor de mensen met de lange adem geschikt te wachten op jullie bericht. Jullie hebben ons op de proef gesteld :P.

Ik geloof met recht dat India misschien wel het meest bizarre land is om te komen, zoveel tegenstrijdigheden, zoveel armoede en weelde tegelijk en dan ook nog als een aap bekeken worden.
    Trouwens daarover even.... wie heeft er hier nou het recht op aapjes kijken! Jullie toch! jullie zijn de toeristen, de westerlingen die het geld hebben om de wereld rond te reizen, de mensen die ontwikkeld zijn... en boven alles komen jullie relatief gezien (en ja wees nou eerlijk, dit hoort bij de normen en waarden van het land) uit de HOOGSTE KASTEN!! Jullie komen zeg maar uit de Brahmanen kasten (priesterlijke en geleerde klasse), dus waar halen ze het RECHT vandaan jullie te gaan fotograferen en aan te staren!
    Maar al met al... tis weer een heeeeele bijzondere ervaring erbij, haha.

Hier alles prima hoor, afgelopen zaterdag met 7 - 1 gewonnen van 10 man van Jodan Boys 9, hele prestatie al zeg ik het zelf!
    Iedere ochtend spreekt Cleo mij moed in voor de volgende zaterdag als hij me om 6.30 uur weer eens wakker komt maken als ik vrij ben of een avonddienst heb.
    Ook aanstaande zaterdag staat er een respectabele tegenstander op het programma, nl S.P.V. 2.

Nou weer een behoorlijk lul verhaal!
    Als jullie je verhalen nou ook lekker lang houden zal ik de volgende keer ook weer mijn best doen!

ps. ohja, jullie huis staat er nog, alleen de planten hebben wat te lijden volgens mij... zal ze eerst eens water gaan geven vanavond.

xx AAD