Kamelen, romantiek, Indiase busreizen en Varanasi

23 oktober 2009 - Kathmandu, Nepal

Hallo allemaal!

We zijn inmiddels inderdaad een volleerde Efteling-attractie en behoorlijk getraind in onze fotogeniek-heid! Inmiddels zijn we erachter dat de foto's niet alleen gemaakt worden vanwege mijn "hielige" gouden haar, maar ook omdat de mannen Stephan erg interessant vinden. Alle mannen, echt alle mannen, lopen hier hand in hand en zijn erg aanhankelijk naar elkaar. Onze conclusie na 3 weken India: alle mannen zijn homo en de foto's worden echt niet alleen gemaakt omdat ik blond haar heb!

Na 48 uur in de trein, 69 uur in de bus en 7 steden in India zijn we inmiddels in Nepal aangekomen.

Na ons laatste bericht zijn we met een jeep de woestijn in vertrokken voor een kamelensafari in Jaisalmer. In een woord geweldig! Onderweg naar de plaats vanwaar we zouden vertrekken kwamen we enkel zwaaiende kinderen tegen met kuddes geiten en een aantal kleine dorpjes waar iedereen ons verwelkomde met een glimlach, aan zwaai en een vriendelijk hallo; een stuk vriendelijker dan alle andere mensen die we tot nog toe hebben ontmoet in India. De eerste dag vertrokken we met nog 5 anderen onder begeleiding van 2 cameldrivers voor een 2 a 3 uur durende tocht de woestijn in.  Iedereen mocht zijn kameel zelf berijden, alleen ik (Fiona) had het "geluk" dat ik op een "onrustige" kameel zat en dat de cameldriver de kameel vasthield. Onderweg begonnen de kamelen opeens te rennen en ontstond er paniek, waarna mijn kameel begon te springen en ik er naast lag... De cameldriver heeft vervolgens wel 100 x zijn excuus gemaakt, waarna we weer verder reden. Gelukkig konden we van kameel ruilen, waardoor we weer met een gerust hard verder konden.
Net voor zonsondergang kwamen we aan bij onze slaapplek middenin de woestijn waar de kamelen werden afgezadeld en wij konden genieten van de zonsondergang. We hebben daar heerlijk zitten genieten van een op een kampvuur bereid avondmaal waarna we onder de open sterrenhemel zijn gaan slapen. Het is echt ongelooflijk hoeveel sterren er te zien zijn en hoe licht het eigenlijk nog is in het donker wanneer je in een volledig onverlichte omgeving bent. We hebben zeker zo'n 30 vallende sterren gezien en dus een heleboel wensen kunnen doen ;)!
Dag twee vertrokken we na een, wederom op het kampvuur bereid, ontbijtje voor een 3 uur durende kamelentocht de woestijn in. Onderweg bezochten we een dorpje waar alle kinderen ons maar wat interessant vonden. Heel raar om te ontdekken dat er nog steeds kinderen bestaan op deze wereld die enkel hun dagelijkse leventje hebben, waarbij hun enige zorg is voldoende te eten en de geiten bij elkaar te houden. Het enige waar deze kinderen om vroegen was "schoolpen, schoolpen", zelfs zoiets simpels als een pen was voor hen iets unieks. Na 3 uur, wat toch echt wel voldoende is aangezien je je in de tussentijd bont en blauw voelt van de oncomfortabele houding die je op de kameel hebt, kwamen we behoorlijk vermoeid aan bij de jeep die ons weer terug bracht naar het hotel. De kamelensafari en alles wat we onderweg gezien hebben was tot nog toe wel een van de hoogtepunten. Wat een geweldige ervaring!

Dezelfde middag nog vertrokken we met een sleeperbus naar Udaipur. We hadden al van meerdere mensen gehoord dat dit een goede plek was om een aantal dagen rond te hangen en even tot rust te komen van alle Indiase indrukken. De busrit was al een ervaring op zich: een sleeperbus bestaat uit zitplaatsen en slaapplaatsen waarbij de slaapplaatsen bovenin de bus zijn te vinden. De weg waar we over moesten was under construction waardoor we weinig lol hebben gehad van onze slaapplaats. Hobbels, hobbels en nog eens hobbels. Na 14 uur kwamen we 's morgens om 6 uur compleet gebroken aan in Udaipur, waar we gelukkig gelijk onze kamer in konden. Wat een rit. Turbulentie bestaat niet alleen in vliegtuigen, het bestaat ook in bussen!
Maar goed, Udaipur was een prima stad. Ook hier lopen een heleboel bedelende kinderen rond, maar het is er in ieder geval een stuk schoner (beter gezegd: minder vies) dan de andere steden die we tot nog toe hadden bezocht.
Udaipur wordt bestempeld als de meest romantische stad van India. Er zijn een aantal paleizen te bewonderen, er is een mooi meer (wel compleet vervuild...) en een mooi uitzicht over het met bergen omgeven landschap. Tegelijkertijd is ook hier een hoop armoede. Mensen die zich wassen in het vervuilde meer omdat ze thuis geen stromend water hebben, en mensen die hun was en afwas in dit zelfde vervuilde meer moeten doen omdat ze niet over dergelijke faciliteiten thuis beschikken. Dit contrast blijf je echt overal in India tegenkomen, hoe arm of hoe ontwikkeld de desbetreffende stad ook is. De Indiase mensen zelf schijnen dit absoluut niet als probleem te zien. Iedereen leeft heel erg zijn eigen leven behorende bij de kaste waarin men is geboren. Schrijnend.

Na Udaipur vertrokken we met de allerverschrikkelijkste busrit die je je in kunt denken naar Agra, de stad van de Taj Mahal. We zijn behoorlijk opgelicht door de travel office die onze tickets heeft geboekt. We werden in een local bus gestopt wat dus inhoudt dat ze zoveel mogelijk mensen op een zo klein mogelijk oppervlak willen stoppen om er maar zo veel mogelijk geld aan over te houden geen rekening houdende met veiligheidsvoorschriften of iets dergelijks. Dit houdt dus in dat als je 's nachts wakker wordt er opeens een paar extra benen tussen je benen ligt omdat er iemand in slaap is gevallen. In zo'n bus is het dak niet alleen bestemd voor bagage, daar kun je natuurlijk ook gewoon 30 mensen en een paar geiten op kwijt om wat extra geld te verdienen! Zwaar irritant als je je bedenkt dat wij zo'n 10 x het bedrag betalen dan de Indiers voor dezelfde busrit.

In Agra zijn we maar 1 nacht gebleven. Naast de Taj Mahal en het Agra Fort is er weinig te zien. Dag 1 hebben we voornamellijk zitten relaxen en gezellig gekletst met een groep Nederlanders die in hetzelfde hotel verbleven. De tweede dag gingen we vroeg naar de Taj Mahal om de drukte te ontlopen. De drukte ontlopen in de Taj Mahal is erg lastig, ook om half 8 lopen er al honderden mensen rond om dit meesterlijk bouwwerk te bekijken. Onvoorstelbaar hoe druk het is. Even een kort feitje over de Taj Mahal: de Taj Mahal is uit liefde van een van de maharadja's gebouwd om daar zijn tweede vrouw te begraven. Toen het gebouw eenmaal af was werd de maharadja zelf gevangen genomen (door zijn eigen zoon!!) in het Agra Fort dat slechts een aantal km's van de Taj Mahal zelf verwijderd is. Hij heeft de Taj Mahal enkel vanuit zijn cel in dit fort kunnen bekijken... Daar is de beste man ook overleden. Volgens ons is dit een veel romantischere plek dan Udaipur, zeker als je dit verhaal kent! Maar goed, na een bezoek aan de Taj Mahal zijn we enkel nog naar dit Agra Fort gegaan, waarna we met een nachttrein (geen sleeperbussen meer voor ons!!) naar Varanasi vertrokken.

Het wordt een beetje een lang verhaal zo, maar we moeten nog echt even iets vertellen over Varanasi...
Er is volgens ons geen plek op aarde die zo smerig, goor, chaotisch, indrukwekkend en onbegrijpelijk is. Wat een stad. Alles draait hier om de Ganges. Omdat deze rivier als heilig wordt beschouwd komen de Indiers van heinde en verre om hier een bad te nemen, te wassen of hun dierbaren te cremeren. Zo smerig. In het hostel ontmoetten we al snel een Duitser, een Amerikaan en een Francaise, waarmee gelijk de eerste avond een sunset trip deden over de rivier. We huurden een bootje, wat al een ervaring op zich was... Als je je bedenkt dat er in iedere liter water van de Ganges meer dan 1.500.000 bacterien zitten en het bootje er uit ziet alsof het ieder moment in tweeen kan breken, bedenk je je wel even of je je leven veilig bent. Helaas was er geen betere optie: alle bootjes (honderden) zien er even gammel uit en als je dus een sunset trip over de Ganges wil doen moet je je neerleggen bij de staat van het materiaal. Gelukkig, het bootje heeft het gehouden en we zijn niet in het ongelooflijk smerige water terecht gekomen. Na een tocht van een uur hebben we ons af laten zetten bij de main burning ghat: de plek waar 300 mensen per dag openbaar worden gecremeerd. Op deze plek werken tientallen Indiers die de hele dag bezig zijn het hout op te stapelen en daar mensen in te leggen. Sommige mensen worden in doeken gewikkeld, anderen zijn onbedekt waarbij je dus alle lichaamsdelen kunt zien. Tussen de vuren door lopen koeien, geiten en honden op zoek naar voedsel. Na een paar minuten daar staan, bedenk je je pas hoe vreemd het is dat je vrijwillig naar zo'n tafereel staat te kijken. Het was een behoorlijke indrukwekkende aangelegenheid, zeker in het donker.

De volgende dag zijn we nogmaals langs alle gahts en de Ganges gelopen om een goede indruk te krijgen van Varanasi. Wat een indrukken: al die mensen die aan het wassen zijn, de afwas doen of het ongelooflijk smerige water gewoon staan te drinken omdat het heilig water is. We zijn nogmaals naar de burning gaht gelopen om het nu bij daglicht te zien. Opnieuw zagen we 6 a 7 "vuren" met mensen. Daarnaast zagen we een klein kindje. Kleine kinderen mogen niet worden verbrand omdat zij als onschuldig worden beschouwd, zij worden gewoon aan de Ganges overgegeven. Het kindje dat we zagen werd in een wit laken gewikkeld waaraan een houten blok werd gebonden. Vervolgens vertrok de vader van het kindje met een bootje 50 meter de Ganges op. Daar aangekomen werd het "pakketje" overboord gegooid en voer het bootje weer terug. Na een paar seconden zie je het "pakketje" weer boven komen en door de Ganges weggevoerd worden. Ongelooflijk. Wij kunnen er niet bij met ons gezonde verstand.

Alles wat je in Varanasi ziet en meemaakt is op zijn minst bijzonder. Daarnaast is het er zo onvoorstelbaar smerig, zo smerig dat we onze voeten niet eens meer schoon krijgen. Je loopt de hele dag te manouvreren tussen straatvuil, poep en ander onherleidbare attributen. Alle plaatsen die we na deze stad aan doen in Azie zullen allemaal schoon aan doen, niks is te vergelijken met deze viezigheid!

Inmiddels zijn we dus in Kathmandu, Nepal. Wat is het hier schoon!!!!!! Stiekem zijn we wel een beetje blij dat India achter de rug is: er is verschrikkelijk veel moois te zien en te doen, maar je wordt er continu geconfronteerd met armoede en viezigheid. We gaan hier de komende dagen inventariseren wat voor trekkings er mogelijk zijn, waarna we voor maximum 15 dagen een trekking door de Himalaya gaan doen.

Namaste!

Stephan en Fiona

1. Isabelle:
    23 oktober 2009
    Geweldig verhaal!!! Wat een vreselijke smerigheid in Varanasi als ik dat zo lees (echt iets voor mij, NOT). Vind jullie foto's trouwens wel erg prachtig. Geniet met jullie mee!

Dikke X
  2. Leijn:
    23 oktober 2009
    hoi, Stephan en Fiona leuk weer wat van jullie te horen. een te gek verhaal, zeker als Fiona van een kameel valt (heb jij natuurlijk weer) ook de foto's zijn geweldig je zou niet zeggen dat het er zo smerig is. geniet verder van alle mooie dingen die jullie nog gaan doen. dan kunnen wij hier weer genieten van de verhalen en foto's. hier is alles oke. een hele dikke knuffel voor jullie.
    gr. leijn
  3. Sanne:
    26 oktober 2009
    Toftoftof!
    Echt heel erg jammer voor je dat je morgen het tentamen van Transnational Entrepreneurship mist... Dat is zo'n &%*## tentamen..!
    Dacht dat ik je dat even moest laten weten; is goed voor extra grondige geniet-momenten zou ik zo denken!! Hahaha!
    Heeeeel veel plezier en ik check je via de verhalen!
    Xx
  4. simone:
    26 oktober 2009
    Wat een verhaal! erg leuk om te lezen maar super dat jullie India hebben overleeft!!!! IEHL.... wat een viezigheid! heel veel plezier de komende tijd in Nepal, geniet ervan! Take Care, Simone
  5. Laura:
    28 oktober 2009
    Hee Fiona en Stephan!!
    Ik zag via facebook de link naar deze pagina en heb tijdens mijn lunch heerlijk zitten genieten van jullie verhalen! superleuk!
    Helaas wil mijn pc hier op het werk niet zo snel en kan ik jullie foto´s niet zien, maar een ander xtje dan maar!
    Geniet er heel erg van verder! Succes ook haha!
    X Laura
  6. susanne:
    1 november 2009
    Hoi Fiona,

Gisteren Adriaan gesproken op de verjaardag van Jeannette. En gelukkig jullie site gevonden. (had de mail met linkje per ongeluk verwijderd). Net de foto's bekeken. Gaaf hoor!! Wij hebben gisteren verloren van Irene. Jammer, we waren namelijk best goed op dreef, we hadden gewonnen in de galgenwaard en op vrijdagavond om 22.00 uur in Den Haag. De competitie is ontzettend spannend. Ik zal je een beetje op de hoogte houden.

Veel plezier in Nepal en groetjes aan Stephan.
    Groetjes Susanne
  7. Petra:
    2 november 2009
    Hoi Fiona,

Ik had je verhaal van de eerste week al eerder gelezen. Net jullie nieuwe avonturen doorgenomen; leuk om zo op de hoogte te blijven! De foto's zien er erg mooi uit (en dat ondanks de smerigheid die je omschrijft)!

Veel plezier nog verder,

Petra
  8. Sabine:
    9 november 2009
    Hoi Fiona en Stephan,

leuk om al jullie belevenissen te kunnen lezen! Ik ben nu helemaal bij. En wat een mooie foto's!
    Bizar he dat jullie zo'n attractie zijn!
    Ik ben benieuwd hoe Nepal is.

Veel plezier, geniet ervan!

Groetjes Sabine

p.s. afgelopen zaterdag uit van Vives gewonnen met 4-0 (zij staan bovenaan)!
  9. ada en eef:
    13 november 2009
    gelukkig zijn jullie weer terug op de begane grond, hoog die himalaya. Volgens mij zijn jullie stiekum aan het oefenen geweest voor een voetvakantie op de veluwe.We zien jullie foto's wel weer groeten ons
    Eef
  10. Fleur:
    15 november 2009
    Hoi Stephan en Fiona,

Via Hyves kwam ik op deze site van jullie terecht. Ronald en ik zitten nu in Chaing Mai. We reizen een maandje door November en het bevalt erg goed (zie ook fpullen.reislogger.nl). Ben benieuwd of wij ons ook nog ooit aan zo'n monsterreis als jullie zullen gaan wagen... Heel veel plezier nog de komende maanden!!

Groetjes Fleur
  11. Fiona:
    28 november 2009
    Hey Step en Fooms!

Gave verhalen, mooie foto's. Ben benieuwd hoe de Hymalaya trekking gaat bevallen!
    Tjau
  12. Esther Thedinga:
    11 december 2009
    Ik heb eindelijk tijd om jullie reis een beetje te volgen. Leuke verhalen en schitterende foto's. De visa voor Paula en Guido voor India hebben nog aardig wat tijd gekost. Ergens film op de aanvraag zorgde voor paniek bij de ambassade dus hebben dit overal uitgehaald. KAS had niet op tijd hun vergunning rond dus daarmee konden we ook niks voorspoedigen. Gelukkig is alles op toeristenvisum alles goed gegaan, maar ik moest alles opnieuw invullen. Inmiddels zijn ze heel huids terug en zit ik thuis op de bank :-( bij wijze van spreke). Een heel ander verhaal dat je nog wel een keer hoort als je terug in NL bent. Nog veel plezier daar.

Groetjes, Esther